.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بسیج در دو جلوه تشکل و تفکر بسیجی
بسیج در دو جلوه تشکل و تفکر بسیجی

5 آذر سالروز تاسیس بسیج که به فرمان و دستان با کفایت امام راحل محقق شد،فرصتی دوگانه هم برای عرض تبریک و گرامیداشت تشکل بسیجی است و هم بهانه ای برای پردازش به تفکر بسیجی فراهم می آید که از نظر من هر دو نگاه،از ضرورتی انکارناپذیر برخوردارند.

۱-برخی با نگاهی مقبره گرایانه،بسیج را از منظر تجلیل از عملکرد غرورآفرین و حماسه سازش در دفاع مقدس ۸ ساله و تمامی جبهه های دفاع از نظام در اقصی نقاط کشور در گذشته مورد عنایت قرار می دهند و از این بابت که در نجات کشور و حفظ انقلاب و دفاع از آرمانهای امام راحل،سنگ تمام گذاشت و ثابت قدم بود،از بسیج تشکر می کنند! دراین نگاه،بسیج در همان برهه تاریخی،قابل تحلیل و اعتناست که طبعاً چنین تعبیری از بسیج،مطلوب ما نمی باشد!

۲-برخی با نگاهی موزه گرایانه،بسیج را به عنوان نماد و سنبل مردمی بودن نظام برای مخاطبان داخلی و خارجی،آنقدر مقدس جلوه می دهند که جرات ورود به مسائل جاریه را از او ستانده و می خواهند بسیج را صرفاً به برخورداری از احترام در همه طیف ها و گرایشات نظام دلخوش نگه داشته باشند! در این نگاه،بسیج مثل یک عتیقه قیمتی یا مثل یک مجسمه،در بوفه و دکوراسیون جامعه محبوس و بی خاصیت است که باز هم به روشنی می توان فهمید که چنین تفسیری از بسیج باب طبع ما نیست!

۳-بعضی هم با نگاهی ابزار گرایانه،بسیج را به عنوان یک ابزار و وسیله ای برای تحقق اهداف مقطعی و نه چندان مهم و فراگیر نگریسته و آن را فقط برای مصرف امروز در نظر می گیرند و به دغدغه های بزرگ فردا فکر نمی کنند،این نگاه هم درک درستی از بسیج ندارد و تامین کننده نظر ما نمی تواند باشد!

۴- عده ای دیگر با نگاهی نظامی گرایانه،بسیج را صرفاً در شور و هیجان و احساس دیده و مایلند تا از نام و سابقه و اعتبار و توانش در سطوح نیازهای عملیاتی نظام بهره گرفته و به ظواهر امور بیشتر از اعماق آنها توجه نشان دهند،در این نگاه که متاثر از تشکلات مشابه شبه نظامی در سطح جهان است بسیج در حد میلیشیا و نیروی پایداری تحقیر می شود که باز هم در تضاد با نگاه بلند ما به بسیج است!



۵- اما در نگاه تلفیقی آرمان گرایانه و واقع گرایانه ما، بسیج علاوه بر برخورداری از تمامی جلوه هایی که ذکر شد،بعنوان رکنی پایدار از ارکان انقلاب اسلامی و ضمانتی استوار برای بقای آرمانهای امام راحل و بازوانی جان نثار برای ولی امر مسلمین جهان در راستای حفظ نظام و توسعه ارزشهای ناب تلقی شده و در عین حال تجلی صلابتی بازدارنده برای همه تهدیدها و قدرتی کوبنده در برابر کلیه تهاجمات احمقانه احتمالی محسوب شده که تمامی ابهت و توان نظامی استکبار جهانی در برابر ایمان و اراده خلل ناپذیرش،به پشیزی نمی ارزد و در سایه شجاعت بسیج، دلی در کشور ما نمی لرزد،زبانی به لکنت نمی آید و ضمیری مرعوب نمی گردد!در این نگاه،بسیج یک تشکل همه جانبه و تمام بعدی،شامل مهارت و تجلیات نظامی،سیاسی،فرهنگی،علمی،اجتماعی،اقتصادی،سازندگی و خدمات کلان ملی است که در هر برهه از زمان،ضمن در نظر گرفتن اولویت های ابلاغی،در مابقی سنگرها نیز استقرار هوشمندانه داشته و روزنه ای را نیز برای نفوذ دشمن باقی نمی گذارد و این شعار نیست بلکه در طول ۳۰ سال گذشته، این حقیقت بارها به واقعیت پیوسته و بالقوه های بسیج،بالفعل شده اند! و دقیقاً بخاطر همین قیمت گران بسیج است که بازهم بر لزوم صیانت از حرمت بسیج و بسیجی هم از طرف جامعه و هم از طرف خودشان و هم از جانب سایر دست اندرکاران تاکید می گردد.



در هفته بسیج،اگر چه توسعه تشکل و حضور بسیج در صحنه بسیار مهم است،اما بنظرم مهم تر از آن، توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی است که جامعه به شدت به آن نیازمند است و از طرفی باید متذکر شد که یکی از نتایج توسعه تفکر بسیجی،توسعه تشکل بسیج و نیز تولید و توسعه روحیه بسیجی در مصاف و مواجهه با موانع کلان داخلی و خارجی و اتخاذ مواضع گران در این دو عرصه است.



یادمان باشد که صحبت از بسیج و بسیجی،صحبت از من و تو و ماست و هیچکس حق ندارد که در هفته بسیج خود را بیرون از حلقه مراسم این مناسبت دیده و به استقبال از آنها نشتافته و رسالت تاریخی و ملی و دینی خود را در ترویج تفکر بسیجی و تشویق گرایش به عضویت در بسیج ایفاء ننماید!

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 1 آذر 1388
بسيج بايد مثل زمان جنگ تشكلي فراگير باشد كه تمام طيف هاي فكري سياسي طرفدار نظام را دربر بگيرد چه اصولگرا و چه اصلاح طلب. آيا بسيج الان اينچنين است؟ آيا بسيج الان به يك تشكل سياسي اصولگرا تنزل پيدا نكرده است؟ اگر بسيج آسيب شناسي نكند صرفا ابزار در دست گروه هاي سياسي خواهد بود. بسيج را دريابيم و به گونه اي عمل كنيم كه ماما با تمام عظمت روحي خود بگويد افتخارم در اين دنيا اين است كه خود يك بسيجي ام. تعريف و تمجيد بي جا جز بيشتر شدن اشتباهات ثمره ديگري نخواهد داشت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.186 seconds.